Etapa 2. De Forcall a Todolella (2 hores)

De Forcall a Todolella hi han uns quants llocs per on anar. L’home del bar on he esmorzat em diu que vaja pel camí vell que s’agarra en eixir del poble quan passes l’ermiteta de la Mare de Déu del Pilar. Li faig cas. És una mena de camí de terme que va per la solana, seguint el curs del riu.
Ara, trobe que hi ha un camí més bonic per a anar d’un poble a l’altre i és agarrar la senda que puja al mas de Roc (al sud-oest de Forcall) i des d’allà, vorejant la muntanya, arribar al mas de la Rourera, davallar al pont gòtic, fer un tros de carretera i, a l’altura de l’ermita de Sant Onofre, pujar cap a Todolella.

Bé, arribe al poble cap a les tres del migdia i demane a una dona on hi ha l’hostal El Guerrer on havia reservat un llitet (hi han més llocs on allotjar-se, vegeu el web de l’ajuntament). La dona, molt simpàtica, em diu «Per amunt». La xica que m’atén a l’hostalet em trau per a dinar un bon plat de cigrons i una collada impressionant. Després d'una bona caminada, em quede com un retorot.

De vesprada, descanse una estoneta i en acabant faig una volta pel poble. A la part més alta hi ha un castell que temps arrere havia servit per a guardar bestiar i que ara és propietat d’un músic francés (no s'hi pot entrar), i a l’església hi ha un campanar d’allò més...
Roder pel poble cerque algun espardenyer, però em diuen que ja no n'hi ha cap, que ara les espardenyes les fan a la Mata. Fa uns quants anys vaig vindre a passar un cap de setmana i encara n'hi vaig veure. Aquell viatge, del qual tinc un molt bon record, vaig estar en un mas que hi ha camí d'Olocau, l'amo del qual ens deia que aquell era el darrer lloc on es parlava valencià. Per cert, d'aquell viatge es va traure una cosa en net: que els de la Ribera mengem molt de pressa. Però això ja són altres calces.

Bé, en fer-se fosc, torne a l’hostal i em faig un vinet mentre escolte els caçadors parlar del primer dia d’eixir a caçar. Sope (de postres una altra collada) i a dormir que l’etapa següent és ben dura.
Campanar de l'església de Todolella i darrere el castell.

El llavaner. Hi havia un cartell mig esborrat d'allò graciós. Si hi aneu, llegiu-lo.

El castell "francés i musical" de Todolella.

El pont gòtic.




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El Priorat

De Quatretondeta al Recingle Alt de la Serrella

Camí per terres de frontera